Upravit stránku
Jak vybrat správný materiál pro rám žlabu?

Ocelový rám s úpravou žárový pozink

Tento typ rámů je zdaleka nejběžnější. S oblibou se používá v celé řadě instalací od pěších zón, až po industriální parky. Největší výhodou je poměr cena/výkon spolu s výtečnou pružností a tím pádem i odolností vůči dynamickým silám. Pozinkovaná ocel je tedy vhodná i pro větší zatížení. Vítaným bonusem všech žlabů HAURATON s pozinkovaným rámem je systém SIDE-LOCK.
Ten umožňuje spolehlivé uchycení krytů bez použití šroubů, což vedle rychlé instalace velmi usnadňuje údržbu i čištění žlabové linie. U pozinku je teoretická životnost až 80 let (v reálu je to dramaticky méně, zhruba 10 – 20 let v závislosti na okolním prostředí a dalších faktorech). Snad jedinou nevýhodou je tak možné riziko koroze v opravdu agresivním prostředí, například při vydatném působení chemických látek.

VÝHODY

  • pružnost a odolnost vůči dynamickým silám
  • poměr cena výkon
  • systém SIDE-LOCK

NEVÝHODY

  • v agresivním prostředí může rychleji korodovat
Detail systému SIDE-LOCK bez nutnosti šroubení
Detail systému SIDE-LOCK bez nutnosti šroubení

 

Ocelový rám s úpravou zinek-magnesium

Tento nový typ povrchové úpravy rámů zachovává veškeré výhody žárového pozinku. Navíc však přináší 3x větší odolnost vůči korozi, což z něj dělá ideálního kandidáta pro většinu pozemních staveb. Je zde tedy veliká pravděpodobnost, že žlab s tímto rámem při správné instalaci přežije i okolní povrchy. V současné době v sortimentu značky HAURATON mají tuto úpravu rámy žlabů FASERFIX SUPER.
Brzy se pak počítá i se žlaby FASERFIX KS.

Systém FASERFIX SUPER s 3x odolnější úpravou zinek-magnesium
Systém FASERFIX SUPER s 3x odolnější úpravou zinek-magnesium

 

Nerezový rám

Rámy a potažmo kryty z nerezu nejsou doménou pouze koupelen, wellness center a hygienicky náročných provozů. Dají se použít prakticky kdekoli a důvody jsou prosté. Jsou nadčasové nejen svým nestárnoucím vzhledem a elegancí, ale i dlouhodobou odolností. Skvělé vlastnosti nerezu jsou ovšem vyvážené jeho vysokou cenou, která je tak zásadní nevýhodou tohoto materiálu. Při kombinaci nerezového rámu například s pozinkovaným krytem je také nutné myslet na fyzikální jevy. Protékající voda totiž vytváří elektrolyt, a jelikož nerez má kladnější korozní potenciál, méně odolný pozink může doslova “mizet před očima“.

Nerez je tedy vhodný do extrémně agresivních prostředí, potažmo míst s vysokými nároky na estetiku, kdy investor vyžaduje kvalitu a neváhá sáhnout hlouběji do kapsy.

VÝHODY

  • design
  • perfektní trvanlivost a odolnost

NEVÝHODY

  • vysoká cena

 

Litinový rám

Historicky byla litina považována za nejodolnější variantu rámů i krytů. To ale přestává platit s příchodem moderních materiálů (kompozit) a povrchových úprav (zinek-magnesium). Výhodou litiny je dobrá chemická a korozní odolnost. Její slabou stránkou je ale křehkost, z čehož vychází řada nevýhod. Přenáší vibrace a rázy od projíždějících vozidel, což způsobuje uvolňování šroubů a následné cvakání krytů. V krajním případě obzvláště u tenkostěnných systémů to pak může vést i k deformacím žlabů a nefunkčnosti celého odvodnění. Systémy HAURATON také nemohou být v případě nepružné litiny vybaveny aretací SIDE-LOCK a kryty se musí vždy zajistit šroubením. Posledním záporem je vyšší cena, která je obzvláště v dnešní době často zásadním argumentem.

Tento kvalitní kov do hloubky zpravidla nekoroduje, hlavně u roštů a krytů je však dobré počítat s tím, že časem získává svou typickou patinu díky vrstvičce rzi na svém povrchu.

VÝHODY

  • chemická a korozní odolnost

NEVÝHODY

  • křehkost
  • nelze použít SIDELOCK
  • vyšší cena

 

Kompozitní rám

Zde je rám vždy součástí celku – celokompozitního žlabu. Tento moderní materiál je poslední dobou velmi oblíbený, hlavně díky svým výtečným vlastnostem. Kompozit je opravdu odolný, prakticky imunní vůči chemikáliím, solance i korozi. Navíc je oproti kovu velmi lehký a při pojíždění nevydává ani s uvolněným krytem žádný zvuk - říkáme jim u nás pracovně tiché žlaby. Tyto superlativy vyvažuje to, že v případě extrémního zatížení je nutností perfektně provedená obetonávka až k vrchní hraně žlabu. Pokud je tedy frekvence a dynamika pojezdu žlabu opravdu vysoká, je třeba použití kompozitu dobře zvážit. V kompozitním rámu také není systém SIDE-LOCK a musíme kryty aretovat šroubením.

VÝHODY

  • imunní vůči chemikáliím, solím a korozi
  • nízká hmotnost
  • tichý při pojezdu

NEVÝHODY

  • v extrémních případech nutnost perfektní obetonávky
  • nelze použít SIDELOCK
Celokompozitní žlab s integrovaným rámem
Celokompozitní žlab s integrovaným rámem

 

Co tedy říct závěrem? Je nasnadě, že ve většině případů budou rámy z moderního kompozitu nebo pozinku s magneziem nejvhodnějším řešením. Pokud si však nejste stoprocentně jisti, nebo máte na stole nějaký speciální projekt, ozvěte se, najdeme pro Vás vždy to správné řešení.

Dejme si sušenky a kávu

(Souhlas s cookies)

Tento web bereme jako naši virtuální kancelář. Abychom si tu s Vámi mohli dát kávu a sušenky (soubory cookies), potřebujeme Váš souhlas. Děkujeme, že nám tím pomáháte zlepšovat tyto stránky a Váš zážitek. Tak pojďte dále!

Nastavení cookies

Vaše soukromí je pro nás důležité, budeme se proto k Vašim datům chovat slušně. Níže si můžete nastavit jednotlivé souhlasy.