Chcete mít odvodnění v těch správných kolejích?
Pomůžeme Vám vyřešit odvodňovací žlaby pro jakoukoliv železniční či tramvajovou stavbu. Přes to vlak nejede!
Ozvěte se nám
Žlabové výzvy u železničních staveb
Jen České dráhy přepravily v minulém roce okolo 170 milionů cestujících a spravují zhruba 2 500 stanic. Spolehlivé odvodnění nástupišť, nádraží a ostatních kolejových staveb proto hraje velmi důležitou roli pro zajištění bezpečnosti pasažérů. Na co si dát pozor?

1Bezpečnost pasažérů
Na bezpečí cestujících je třeba myslet i před nástupem nebo po výstupu z vlaku. Proto na nástupištích vždy používejte žlaby se štěrbinami, které odpovídají normám a nezasekne se v nich například podpatek. My často sázíme na rošty FIBRETEC.
2Výběr materiálu a typu
Důležitým faktorem je správný výběr žlabu. Kompozitní žlábky jsou ideální do areálu nádraží, ale na exponované přejezdy se vyplatí investovat do robustních betonových žlabů. U větších ploch pak určitě nepodceňujte odborný hydraulický výpočet. Rádi Vám s tím poradíme.


3Stavební výška
Na nástupištích se často setkáváme s omezenou montážní výškou. Lineární odvodňovací systémy v plochém provedení jsou zde proto ideální volba. Doporučíme Vám ten správný žlab pro Váš projekt.
4Vodivost
Na nástupištích použité materiály by neměly být elektricky vodivé (např. kompozitní plast). Kvůli bezprostřední blízkosti trakčního vedení jde hlavně o bezpečnost cestujících a možné bludné proudy, které mohou zásadně urychlit korozi.

Jaké systémy obecně použít?
Liniové odvodnění kolejových staveb
Pro oblast železničních staveb doporučujeme tyto systémy HAURATON:
![]() Žlab z kompozitu (PP), 100% odolnost proti korozi, obrovský výběr materiálů i barev roštů. Ideální pro vlaková nástupiště a podchody. |
![]() Monolitický kompozitní žlab pro pojížděné plochy s velkou frekvencí dopravy. Ideální pro nádražní stavby a okolní parkoviště. |
![]() Osvědčený betonový žlab s velkým výběrem krytů. Ideální pro zatěžované dopravní plochy a komunikace v okolí nádraží. |
![]() Betonový super odolný žlab s integrovanou obetonávkou a litinovou ochranou hran. Ideální pro železniční přejezdy a extrémně zatěžované instalace. |
![]() Betonové nebo kompozitní filtrační žlaby. Odvodní povrh a zároveň odfiltrují více než 99% mikroplastů, ropných látek a těžkých kovů. Ideální pro hospodaření s dešťovkou u moderních novostaveb. |
|
---|---|---|---|---|---|
Třída zatížení | do C 250 | do D 400 | do F 900 | do F 900 | do F 900 |
Četnost pojezdu | kkkkkk | kkkkkk | kkkkkk | kkkkkk | kkkkkk |
Dynamika pojezdu | kkkkkk | kkkkkk | kkkkkk | kkkkkk | kkkkkk |
Nominální šířka | 100, 150, 200, 300 | 100, 200 | 100, 150, 200, 300 | 100, 150, 200, 300 | 200, 300, 400, 500 |
Materiál těla | - Polypropylen (PP), 100% recyklovatelný plast | - Modifikovaný polypropylen | - Beton vyztužený vlákny | - Beton vyztužený vlákny | - Beton vyztužený vlákny nebo polypropylen (PP) |
Rám žlabu | - Plastový rám s hloubkou vložení 20 x 20 mm | - | - Pozinkovaný ocelový nebo nerezový rám s hloubkou vložení 20 x 20 mm | - | - Podle provedení s FASERFIX nebo RECYFIX: - Pozinkovaný ocelový nebo litinový rám s hloubkou vložení 40 x 40 mm |
Kryty |
- Podélný rošt |
- Integrovaný kryt FIBRETEC |
- Rošt |
- Rošty z tvárné litiny - Rošty z tvárné litiny GUGI |
- Rošty z tvárné litiny - Rošty z tvárné litiny GUGI |
Speciální vlastnosti | - Připraveno k montáži – žlab a kryt = jeden komponent - Nízká hmotnost - Tělo žlabu z polypropylenu lze snadno opracovávat, řezat a vrtat přímo na místě - Vysoká odolnost proti mrazu, posypové soli a UV záření - 100% odolnost proti korozi |
- Velký retenční objem - Odolný proti vandalismu - Snadné čištění pomocí přístupu přes revizní šachtu |
- Bezšroubové rychlé upevnění SIDE-LOCK - 10 možností upevnění krytu na metr - Třída požární odolnosti A1 (nehořlavý) podle normy DIN 4102 |
- | - Úprava dešťové vody povrchovou filtrací - Velký retenční objem - Extrémně nízké nároky na údržbu - Schválení DIBt Z-84.2-7 - DWA-A 102: 97% účinnost - DWA-M 153: účinnost D=0,06 |
Příčné odvodnění železničních přejezdů
Pro příčné odvodnění železničních přejezdů jsou ideální masivní betonové žlaby, které odolají extrémnímu zatížení a dynamickým silám způsobeným častým průjezdem těžkých vozidel. Podívejte se, jak jsme pomohli s dodávkou takového žlabu v Jeseníkách.


Žlaby na nástupiště, do podchodů a metra
Pokud chcete v suchu udržet nástupiště nebo podchod, doporučujeme použít žlaby z kompozitního plastu, které nezastaví permanentně vlhký podchod ani korozivní bludné proudy. Když přičtete snadnou manipulaci a skvělou odolnost, jsou kompozitní žlaby perfektní volbou.
Odvodnění nádražních budov
Požadavky na hospodaření s dešťovou vodou v rámci samotné budovy nádraží se obvykle týkají hlavně odvodnění fasády. Cílem je samozřejmě trvale ochránit konstrukci budovy před dešťovou vodou. Odvodnění vstupů by mělo být navržené bezbariérově, aby bylo nádraží přístupné pro všechny cestující.


Žlaby pro tramvajové kolejiště a vozovny
Pokud hledáte špičkové řešení pro odvodnění tramvajových kolejí, ozvěte se nám. Pomůžeme Vám s návrhem a dodáme spolehlivý systém, které udrží trať i okolní plochy v suchu.
Moderní management dešťové vody na nádražích
Načerpejte inspiraci, jak efektivně nakládat s dešťovou vodou v dopravních uzlech. Video z vlakového nádraží v Rastattu demonstruje inovativní způsoby, jak lze se žlaby DRAINFIX CLEAN dále dešťovku využít.