Potřebujete poradit se svým projektem?
Pomůžeme Vám vyřešit technické
i strategické otázky projektu – od první myšlenky až po realizaci.

Prostor letiště se dělí na veřejnou zónu a provozní zónu. Každá z nich má své specifické požadavky. Jaké podmínky je třeba splnit?
Odvodnění provozní zóny letiště
Provozní část letiště zahrnuje plochy, po kterých se pohybují samotná letadla. Jejich odvodnění je tak královskou žlabovou disciplínou. Patří sem:
- Stojánka – plocha určená pro stání letadel, kde probíhá nástup a výstup cestujících, nakládka a vykládka nákladu a čerpání paliva.
- Pojezdová dráha – komunikace pro pojíždění letadel, která propojuje vzletové a přistávací dráhy se stojánkami, terminály a hangáry.
- Vzletová a přistávací dráha (runway) – plocha určená výhradně pro vzlety a přistání letadel.
- Odmrazovací plocha – speciálně vyhrazená plocha, kde se provádí odstranění námrazy a ošetření letadel proti námraze před vzletem.
- Požární komunikace – určená pro pohyb letištní požární a záchranné služby

Žlab FASERFIX SUPER u letiště v Nurembergu

Žlabové výzvy při odvádění vody na provozních plochách
Odvodňovací systémy pro provozní plochy mají velmi vysoké nároky. Aby byly liniové žlaby na letištích trvale funkční, musí splňovat následující požadavky:

1Extrémní síly
Na ranvejích i v cargo zóně se pohybují letadla (např. naložený Airbus A380 = okolo 500 t), ale i těžká technika. Dynamické síly od kol letadel zatěžují odvodňovací žlaby nejen při dosednutí na dráze, ale zejména při manévrování na stojánkách a pojezdových drahách. Třída zatížení F900 tak bývá zpravidla nutností.
2Velká průtočnost
Silné srážky a výkyvy počasí znamenají v kombinaci s rozsáhlou nepropustnou plochou letiště zásadní hydraulickou zátěž. Vysokokapacitní odvodňovací systém navrhnutý na základě přesného hydraulického výpočtu zajistí plynulost provozu i za extrémních povětrnostních podmínek.


3Rychlá a kvalitní montáž
Modernizace většinou probíhají v šibeničních termínech s důrazem na kvalitu a dodržení dohodnutých podmínek. Dlouhé žlabové segmenty zde mohou zásadně zkrátit čas instalace. Velmi důležité je také dobře promyslet a provést obetonávku odvodňovacího žlabu.
4Bezpečný a levný provoz
Na letišti je naprostou prioritou bezpečný pohyb všech vozidel a letadel po povrchu žlabů. Proto se využívají žlaby s integrovaným krytem (např. RECYFIX GUGIBLOC+, RECYFIX HICAP) nebo s vyjímatelným krytem se spolehlivou aretací (např. FASERFIX BIG). Typ krytu pak přímo určuje způsob a náročnost údržby. Celý systém také musí dlouhodobě odolávat rozmrazovacím prostředkům, ropným látkám i UV záření

Jaké liniové systémy použít?
Pro provozní plochy letišť doporučujeme tyto systémy HAURATON:
![]() Betonový odvodňovací žlab s integrovanou obetonávkou a vyjímatelným krytem pro rychlou rekonstrukci frekventovaných ploch. Samonosný žlab, délka až 4 metry. |
![]() Monolitický betonový odvodňovací žlab s integrovanou obetonávkou, litinovým krytem a vnitřkem těla z kompozitu. Odolný vůči extrémním dynamickým silám. Samonosný žlab, délka až 4 metry. |
![]() Kompozitní odvodňovací žlab určený k obetonování na stavbě s obrovskou retenční kapacitou pro těžký a frekventovaný provoz. Velmi odolný vůči vlivům prostředí, solím i změnám teplot. |
|
---|---|---|---|
Třída zatížení | do F 900 | do F 900 | do F 900 |
Četnost pojezdu | kkkkkk | kkkkkk | kkkkkk |
Dynamika pojezdu | kkkkkk | kkkkkk | kkkkkk |
Nominální šířka | Typ | 200, 300 | 300 | 1000, 2000, 3000, 5000, 8000, 10000 |
Materiál těla | - Nepropustný prefabrikovaný železobeton | - Beton třídy C50/60 (třída expozice XF4, XA3) s přídavkem bazaltového kameniva, vyztužený ocelí + plastová vložka | - Modifikovaný polypropylen (PP), 100 % recyklovaný kompozit |
Rám žlabu | - | - | - |
Kryty |
- Rošt z tvárné litiny |
- Integrovaný litinový rošt |
- Litinová štěrbina |
Speciální vlastnosti | - Zatížení až 100 t na nápravu - Montážní délky žlabu 1 a 4 metry - Integrovanou obetonávku lze ihned pojíždět - Bezšroubový aretační systém krytů SIDE-LOCK - 16 upevňovacích bodů na kryt/metr zajišťuje dodatečnou bezpečnost - Odolný proti ASR (ASR = alkalicko-křemičitá reakce) - FDE beton ve třídě C60/75 |
- Úseky v délkách 1 až 4 metry - Spojování speciálním přesahovým spojem - Dostupné doplňkové prvky s plochými čely - 100% těsnost ihned po montáži odvodnění |
- Možnost osazení do oblouku - Větší žlaby umožňují retenci - Možnost vedení žlabů pod zemí bez nátokové štěrbiny na povrchu, např pod osázenými zelenými plochami - Média a kabely lze vést pod povrchem mezi hrdly žlabu |
Čištění vody a odlučovače lehkých kapalin
V důsledku každodenního provozu na provozní ploše ulpívají ropné látky (paliva, oleje atd.), které je nutné separovat před vypouštěním do kanalizace. Rozsáhlé zpevněné plochy a ranveje vyžadují použití odlučovačů ropných látek s vysokou kapacitou průtoku. Pro letiště jsou určeny ocelové koalescenční separátory lehkých kapalin s velkou maximální kapacitou, až 500 l/s.




Odvodnění veřejné zóny letiště.
Veřejná část letiště zahrnuje prostory, které využívají cestující, návštěvníci i zaměstnanci. Patří sem přístupové komunikace, parkoviště, a veřejné prostory v okolí budov terminálů). I když nejsou vystaveny tak extrémním silám jako provozní plocha, i zde je potřeba odvodnění, které dlouhodobě zajistí bezpečný, komfortní provoz a zároveň skvěle vypadá.
Žlaby HAURATON s Benefitem – volba pro letištní stavby
Odvodňovací systémy HAURATON najdete na více než 90 významných letištích po celém světě. Díky zkušenostem, odborným znalostem a osvědčeným řešením máte jistotu, že i Váš projekt bude úspěšný. Poskytneme Vám v Benefitu plnou podporu – od hydraulických výpočtů, přes výkaz výměr a správný výběr systému, až po poradenství při montáži přímo na stavbě.
