Když jde o ocelovou výztuž při betonáži liniového odvodnění (hlavně ve třídě zatížení F 900), jde doslova do tuhého. Projektanti i dodavatelé staveb mívají často mnoho otázek i nejasností. Perfektní obetonávka žlabu je při vyšší zátěži samozřejmě nezbytná, jak ale provést správně ocelovou výztuž, aby místo odolného železobetonu nevznikl křehký paskvil?

Kdo zajišťuje návrh?
Za rozhodnutí, zda je ocelová výztuž nutná nese ve většině případů zodpovědnost projektant či architekt. Spolu se samotným návrhem musí také přihlédnout ke všem relevantním faktorům, které ovlivňují instalaci za provozu.
U některých systémů Vám můžeme za výrobce HAURATON poskytnout základní informace, jako jsou příklady uložení z předchozích projektů a návrhy ocelové výztuže vytvořené renomovanými statiky, které však splňují pouze požadavky normy ČSN EN 1433 na zatěžovací zkoušky. Ve vyšších třídách zatížení mohou na stavbě existovat další požadavky a faktory, které se nesmí podcenit.

Návrh ocelové výztuže pro žlaby RECYFIX HICAP
Je ocelová výztuž vůbec nutná?
Ocelová výztuž je v daných třídách nezbytnou součástí celé konstrukce odvodňovacího systému. Zajišťuje strukturální integritu betonového lože, přenáší povrchové zatížení a dynamické síly do základů a také chrání žlab před bočními silami, které působí na konstrukci pod povrchem.
Z normy ČSN EN 1433 můžeme vyvodit jistá obecné pravidla pro jednotlivé třídy zatížení:
- A 15–D 400: Žádná výztuž není nutná (pokud není vyžadována ze strany projektu)
- E 600: V některých případech se může výztuž použít (záleží na typu použití odvodnění, zátěži a dynamických silách)
- F 900: Ocelová výztuž je nutná zejména pokud jsou žlaby přímo zatěžovány

Žlaby RECYFIX HICAP na letišti v Krakově
Jak složitý by měl návrh být?
Každý projekt je specifický. Statické zajištění žlabů pro třídu F900 nelze pojmout univerzálně.
⛔ Některé projektové firmy Vám mohou dodat „hubené “ návrhy ocelové výztuže, které vůbec nemusí vyhovovat požadavkům projektu. Vypadají ekonomicky zajímavě, ale v případě reklamace je to šetření na nesprávném místě. ⛔
Složitost návrhu ocelové výztuže závisí primárně na těchto faktorech:
- Oblast použití (letiště, kontejnerové terminály, …)
- Zatížení / působící síly (otáčení vozidel na žlabu, brždění, …)
- Typ provozu
- Intenzita provozu
- Další místní podmínky (rizika trhlin, smršťování/expanze, podloží, …)
Výztužnou síť betonáže a její návrh pro prostředí ve třídě F 900 si můžeme „neoficiálně“ rozdělit takto:
- F 900 lehčí zatížení: např. logistická centra (provozní plochy) - méně složitý designŽádná výztuž není nutná (pokud není vyžadována ze strany projektu)
- F 900 těžké zatížení: např. letištní areály (méně častý provoz, instalace na okraji odbavovací plochy) - středně náročné provedení
- F 900 extrémní zatížení a síly: např. kontejnerové terminály (neustálý provoz, otáčení mnohatunových strojů, povrch náchylný k poškození) - úplná ocelová výztužná klec

Ukázka výztuže obetonávky žlabů na letišti
Nejoblíbenější siláci značky HAURATON pro třídu F 900
RECYFIX HICAP
- obrovská vnitřní kapacita umožňuje retenci a odvodnění v jednom
- úzká nátoková štěrbina při zachování perfektního hydraulického výkonu
- systém můžete libovolně přizpůsobovat (spád, přerušení vtokové linie na povrchu, atd.)
RECYFIX MONOTEC ULTRA
- lehké kompozitní žlaby s odolným litinovým roštem
- dodatečné velmi pevné uchycení krytu šrouby
- díky bočním pracnám se žlab i kryt perfektně spojí s betonem
Jsme odvodňovací experti
Ve všech případech je velmi dobrý nápad požádat o radu zkušené statiky, pokud chcete mít správnou pevnost obetonávky a trvanlivé odvodnění. V Benefitu Vám však rádi poradíme s výběrem správného odvodnění a doporučíme typ či ověřený návrh ocelové výztuže, abyste byli vždy za vodou. Ozvěte se nám.
