Přejít na obsahovou část stránky

Potřebujete poradit se svým projektem?

Pomůžeme Vám vyřešit technické
i strategické otázky projektu – od první myšlenky až po realizaci.

Ozvěte se nám
Dva lidi koukající do projektu

Předpoklady správného odvodnění komunikace

Vzhledem k nárokům na provozní bezpečnost musí odvodňovací systémy a jejich materiály splňovat přísné technické i kvalitativní normy. Už ve fázi plánování je dobré vybrat odvodňovací systém podle typu okolního povrchu, protože každý má jiná specifika. Je také zásadní nevybírat žlab pouze podle třídy zatížení a vnitřního rozměru, ale dobře zvážit místní podmínky a hydraulickou kapacitu. Na co si dát ještě pozor?

1POJEZDNOST

Odvodňovací žlaby na frekventované komunikaci musí splňovat minimálně třídu D 400 kvůli nákladním automobilům. Při stavbě dálnic a dálničních komunikací se pak často volí ještě vyšší třídy, E 600 nebo dokonce F 900. Například při opravách dálnic se totiž často podélné odvodňovací žlaby pojíždí, což způsobuje výrazné dodatečné zatížení. Norma totiž řeší bohužel jen statické síly. V praxi je ale obrovský rozdíl, jestli je žlab pojížděný jen občas u krajnice, nebo po něm napříč drandí kamiony, třeba před železničním přejezdem.

2Trvanlivost

Odvodňovací žlaby v silnicích musí být odolné proti mrazu, posypové soli a chemickým látkám. Stejně důležité je, aby snášely vysoké mechanické namáhání a vibrace vznikající na silnicích. Vše pro zachování funkčnosti bez častých oprav. Ozvěte se do Benefitu, pomůžeme Vám vybrat správný materiál žlabu, rámu i krytu a doporučíme systém, který se hodí přesně pro daný projekt.

3Bezpečnost

Uvolněné kryty jsou postrachem každého podvozku. Správnou instalací systému a odpovídající kombinací žlabu s roštem zajistíte vysokou úroveň bezpečnosti a zamezíte nehodám. Výběr správného typu krytu (v závislosti na typu provozu) může také snížit hladinu venkovního hluku při průjezdu aut (cvakající litinové kryty při příčném přejezdu).

UDRŽITELNÉ čištění VODY z CEST

Samotná voda neškodí, nicméně déšť smývá veškeré nečistoty z povrchu ulic. V odtékající vodě tak kromě minerálních sloučenin (písek, jíl) a organických částic (listí, pyl, tráva) jsou i těžké kovy a ropné látky. V zónách s automobilovým provozem jsou navíc dalšími znečišťujícími látkami mikroplasty a částice z pneumatik.

Podle požadavku projektu naši odborníci doporučují použít klasické odlučovače lehkých kapalin, nebo moderní technologie DRAINFIX CLEAN. Zde systém žlabů s filtračním substrátem spolehlivě filtruje přes 99% všech mikroplastů, ropných a jiných škodlivých látek. Skvěle tak chrání vodní toky a životní prostředí, obzvláště v chráněných přírodních oblastech. Pročištěná voda se může dále přímo využívat, nebo pročištěná na místě zasáknout. 

Jaké systémy obecně použít?

Liniové odvodnění komunikací

V oblasti silniční a tunelové infrastruktury doporučujeme tyto systémy HAURATON:

  RECYFIX PRO FASERFIX KS+

Betonový odvodňovací žlab s velkým výběrem designů krytů pro veřejné a komerční plochy. Integrovaná obetonávka a délka 4 metry umožňuje extra rychlou instalaci.

RECYFIX MONOTEC FASERFIX BIG BL

Betonový odvodňovací žlab s integrovanou obetonávkou pro rychlou rekonstrukci frekventovaných ploch. Samonosný žlab, délka až 4 metry.

DRAINFIX CLEAN

FASERFIX BIG SLG

Betonový super odolný žlab s integrovanou obetonávkou a litinovou ochranou hran. Ideální pro železniční přejezdy a extrémně zatěžované instalace.

FASERFIX KS FASERFIX SUPER

Betonový odvodňovací žlab s robustním rámem a zesílenou stěnou pro těžký provoz. Odolná antikorozní ochrana.

FASERFIX BIG SLG RECYFIX MONOTEC

Monolitický kompozitní žlab pro pojížděné plochy s velkou frekvencí dopravy. Ideální pro nádražní stavby a okolní parkoviště.

DRAINFIX CLEAN RECYFIX HICAP

Kompozitní odvodňovací žlab s obrovskou retenční kapacitou pro těžký a frekventovaný provoz. Odolný vůči vlivům prostředí, solím a změnám teplot.

Třída zatížení do F 900 do F 900 do F 900 do F 900 do D 400 do F 900
Četnost pojezdu kkkkkk kkkkkk - kkkkkk kkkkkk kkkkkk
Dynamika pojezdu kkkkkk kkkkkk-- - kkkkkk kkkkkk kkkkkk
Nominální šířka 100, 150, 200 200, 300 100, 150, 200, 300 100, 150, 200, 300, 400, 500 100, 200 1000, 2000, 3000, 5000, 8000, 10000
Materiál těla - Beton vyztužený vlákny třídy C50/60 - Nepropustný prefabrikovaný železobeton - Beton vyztužený vlákny - Beton vyztužený vlákny - Modifikovaný polypropylen - Vysoce kvalitní recyklovaný materiál
Rám žlabu - Galvanizovaná ocel o výšce 20 mm a šířce 25 mm v nejširším místě - - - Rámy z pozinkované oceli nebo tvárné litiny s hloubkou 40 x 40 mm - -
Kryty

- Metropolis litinový rošt
- FIBRETEC kryt
- Litinové rošty s GUGI úpravou
- Děrované kryty

- Rošt z tvárné litiny
- Rošt z tvárné litiny gugi

- Rošty z tvárné litiny
- Rošty z tvárné litiny GUGI

- Rošt z tvárné litiny
- Rošt z tvárné litiny GUGI

- Integrovaný kryt FIBRETEC - Vstupní štěrbiny vyrobené z tvárné litiny nebo nerezové oceli
Speciální vlastnosti - Prefabrikovaný žlab
- Úseky délky od 1 po 4 m
- Široký výběr krytů
- Možnost barvení betonového pláště a strukturování jeho povrchu
- Možnost osazení do oblouku
- Větší žlaby umožňují retenci
- Možnost vedení žlabů pod zemí bez nátokové štěrbiny na povrchu, např pod osázenými zelenými plochami
- Média a kabely lze vést pod povrchem mezi hrdly žlabu
- - Bezšroubový aretační systém krytů SIDE-LOCK
- 16 upevňovacích bodů na kryt/metr zajišťuje dodatečnou bezpečnost

- Velký retenční objem
- Odolný proti vandalismu
- Snadné čištění pomocí přístupu přes revizní šachtu

- Odvodnění a retence v jednom
- Velká retenční kapacita
- Možnost pokládání odvodnění „po oblouku“
- Odolné vůči povětrnostním vlivům a chemickým látkám
- Úzká a estetická vstupní štěrbina

Požární bezpečnost v tunelech

Jednou z výzev obzvláště při stavbě tunelů a jejich odvodňovacích systémů je požární ochrana. Navrhování žlabů se z hlediska požární ochrany řídí zejména normou ČSN EN 13501-1 (klasifikace stavebních výrobků podle reakce na oheň), doplněnou o požadavky ČSN 73 0810 (požární bezpečnost staveb), vyhlášky č. 23/2008 Sb. a příslušných technických specifikací TP 98 a TP 154 pro tunelové stavby. 

Správné odvodňovací žlaby tak pomáhají zajišťovat bezpečnost uživatelů, ale i dlouhou životnost celé konstrukce. Proto používáme žlaby z betonu FASERFIX, které mají v tomto ohledu výtečné vlastnosti.

Žlab vedoucí tunelem
Ukázka podjezdu ve kterém bude potřeba řešit odvodnění

navrhování Žlabů v tunelech a podjezdech

V rané fázi návrhu pro tunely je třeba zohlednit sklon terénu a odvodňovací systémy navrhnout s ohledem na tento sklon.

Rozhodujícími faktory jsou příčný sklon silnice a průběh jejího vyrovnání v ose, tj. podélný sklon. Někdy není možné použít gravitační odtok, např. z důvodu, že je napojení na kanalizaci výše než žlab. V takovém případě je nutné použít tlakové systémy.

Trvanlivost a spolehlivost celého odvodňovacího systému přímo ovlivňují požadavky na odolnost materiálů (vůči mrazu, rozmrazovacím prostředkům atd.) a také třída expozice betonu žlabů a jejich stavebních součástí (např. obetonávky). Pro betonové odvodňovací kanály se používají třídy expozice XC4, XD3 a XF4.

Dejme si sušenky a kávu

(Souhlas s cookies)

Tento web bereme jako naši virtuální kancelář. Abychom si tu s Vámi mohli dát kávu a sušenky (soubory cookies), potřebujeme Váš souhlas. Děkujeme, že nám tím pomáháte zlepšovat tyto stránky a Váš zážitek. Tak pojďte dále!

Nastavení cookies

Vaše soukromí je pro nás důležité, budeme se proto k Vašim datům chovat slušně. Níže si můžete nastavit jednotlivé souhlasy.