Potřebujete poradit se svým projektem?
Pomůžeme Vám vyřešit technické
i strategické otázky projektu – od první myšlenky až po realizaci.
Předpoklady správného odvodnění komunikace
Vzhledem k nárokům na provozní bezpečnost musí odvodňovací systémy a jejich materiály splňovat přísné technické i kvalitativní normy. Už ve fázi plánování je dobré vybrat odvodňovací systém podle typu okolního povrchu, protože každý má jiná specifika. Je také zásadní nevybírat žlab pouze podle třídy zatížení a vnitřního rozměru, ale dobře zvážit místní podmínky a hydraulickou kapacitu. Na co si dát ještě pozor?
1POJEZDNOST
Odvodňovací žlaby na frekventované komunikaci musí splňovat minimálně třídu D 400 kvůli nákladním automobilům. Při stavbě dálnic a dálničních komunikací se pak často volí ještě vyšší třídy, E 600 nebo dokonce F 900. Například při opravách dálnic se totiž často podélné odvodňovací žlaby pojíždí, což způsobuje výrazné dodatečné zatížení. Norma totiž řeší bohužel jen statické síly. V praxi je ale obrovský rozdíl, jestli je žlab pojížděný jen občas u krajnice, nebo po něm napříč drandí kamiony, třeba před železničním přejezdem.
2Trvanlivost
Odvodňovací žlaby v silnicích musí být odolné proti mrazu, posypové soli a chemickým látkám. Stejně důležité je, aby snášely vysoké mechanické namáhání a vibrace vznikající na silnicích. Vše pro zachování funkčnosti bez častých oprav. Ozvěte se do Benefitu, pomůžeme Vám vybrat správný materiál žlabu, rámu i krytu a doporučíme systém, který se hodí přesně pro daný projekt.
3Bezpečnost
Uvolněné kryty jsou postrachem každého podvozku. Správnou instalací systému a odpovídající kombinací žlabu s roštem zajistíte vysokou úroveň bezpečnosti a zamezíte nehodám. Výběr správného typu krytu (v závislosti na typu provozu) může také snížit hladinu venkovního hluku při průjezdu aut (cvakající litinové kryty při příčném přejezdu).
Jaké systémy obecně použít?
Liniové odvodnění komunikací
V oblasti silniční a tunelové infrastruktury doporučujeme tyto systémy HAURATON:
FASERFIX KS+
Betonový odvodňovací žlab s velkým výběrem designů krytů pro veřejné a komerční plochy. Integrovaná obetonávka a délka 4 metry umožňuje extra rychlou instalaci. |
FASERFIX BIG BL
Betonový odvodňovací žlab s integrovanou obetonávkou pro rychlou rekonstrukci frekventovaných ploch. Samonosný žlab, délka až 4 metry. |
Betonový super odolný žlab s integrovanou obetonávkou a litinovou ochranou hran. Ideální pro železniční přejezdy a extrémně zatěžované instalace. |
FASERFIX SUPER
Betonový odvodňovací žlab s robustním rámem a zesílenou stěnou pro těžký provoz. Odolná antikorozní ochrana. |
RECYFIX MONOTEC
Monolitický kompozitní žlab pro pojížděné plochy s velkou frekvencí dopravy. Ideální pro nádražní stavby a okolní parkoviště. |
RECYFIX HICAP
Kompozitní odvodňovací žlab s obrovskou retenční kapacitou pro těžký a frekventovaný provoz. Odolný vůči vlivům prostředí, solím a změnám teplot. |
|
|---|---|---|---|---|---|---|
| Třída zatížení | do F 900 | do F 900 | do F 900 | do F 900 | do D 400 | do F 900 |
| Četnost pojezdu | kkkkkk | kkkkkk | - | kkkkkk | kkkkkk | kkkkkk |
| Dynamika pojezdu | kkkkkk | kkkkkk-- | - | kkkkkk | kkkkkk | kkkkkk |
| Nominální šířka | 100, 150, 200 | 200, 300 | 100, 150, 200, 300 | 100, 150, 200, 300, 400, 500 | 100, 200 | 1000, 2000, 3000, 5000, 8000, 10000 |
| Materiál těla | - Beton vyztužený vlákny třídy C50/60 | - Nepropustný prefabrikovaný železobeton | - Beton vyztužený vlákny | - Beton vyztužený vlákny | - Modifikovaný polypropylen | - Vysoce kvalitní recyklovaný materiál |
| Rám žlabu | - Galvanizovaná ocel o výšce 20 mm a šířce 25 mm v nejširším místě | - | - | - Rámy z pozinkované oceli nebo tvárné litiny s hloubkou 40 x 40 mm | - | - |
| Kryty |
- Metropolis litinový rošt |
- Rošt z tvárné litiny |
- Rošty z tvárné litiny - Rošty z tvárné litiny GUGI |
- Rošt z tvárné litiny |
- Integrovaný kryt FIBRETEC | - Vstupní štěrbiny vyrobené z tvárné litiny nebo nerezové oceli |
| Speciální vlastnosti | - Prefabrikovaný žlab - Úseky délky od 1 po 4 m - Široký výběr krytů - Možnost barvení betonového pláště a strukturování jeho povrchu |
- Možnost osazení do oblouku - Větší žlaby umožňují retenci - Možnost vedení žlabů pod zemí bez nátokové štěrbiny na povrchu, např pod osázenými zelenými plochami - Média a kabely lze vést pod povrchem mezi hrdly žlabu |
- | - Bezšroubový aretační systém krytů SIDE-LOCK - 16 upevňovacích bodů na kryt/metr zajišťuje dodatečnou bezpečnost |
- Velký retenční objem |
- Odvodnění a retence v jednom - Velká retenční kapacita - Možnost pokládání odvodnění „po oblouku“ - Odolné vůči povětrnostním vlivům a chemickým látkám - Úzká a estetická vstupní štěrbina |
Požární bezpečnost v tunelech
Jednou z výzev obzvláště při stavbě tunelů a jejich odvodňovacích systémů je požární ochrana. Navrhování žlabů se z hlediska požární ochrany řídí zejména normou ČSN EN 13501-1 (klasifikace stavebních výrobků podle reakce na oheň), doplněnou o požadavky ČSN 73 0810 (požární bezpečnost staveb), vyhlášky č. 23/2008 Sb. a příslušných technických specifikací TP 98 a TP 154 pro tunelové stavby.
Správné odvodňovací žlaby tak pomáhají zajišťovat bezpečnost uživatelů, ale i dlouhou životnost celé konstrukce. Proto používáme žlaby z betonu FASERFIX, které mají v tomto ohledu výtečné vlastnosti.
navrhování Žlabů v tunelech a podjezdech
V rané fázi návrhu pro tunely je třeba zohlednit sklon terénu a odvodňovací systémy navrhnout s ohledem na tento sklon.
Rozhodujícími faktory jsou příčný sklon silnice a průběh jejího vyrovnání v ose, tj. podélný sklon. Někdy není možné použít gravitační odtok, např. z důvodu, že je napojení na kanalizaci výše než žlab. V takovém případě je nutné použít tlakové systémy.
Trvanlivost a spolehlivost celého odvodňovacího systému přímo ovlivňují požadavky na odolnost materiálů (vůči mrazu, rozmrazovacím prostředkům atd.) a také třída expozice betonu žlabů a jejich stavebních součástí (např. obetonávky). Pro betonové odvodňovací kanály se používají třídy expozice XC4, XD3 a XF4.